Tisdag 27 oktober 2020

Västerbottningen

"Endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism upplevde att deras barn fick bättre stöd i skolan efter att barnet fått sin diagnos. Skolan behöver bli bättre på att hjälpa de cirka 600 elever i Västerbotten som har autism." Foto: AUTISM- OCH ASPERBERGFÖRBUNDET

Barn med autism behöver bättre stöd i länets skolor

Insändare · Published jul 31, 2020 at 01:15

Endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism upplevde att deras barn fick bättre stöd i skolan efter att barnet fått sin diagnos. Skolan behöver bli bättre på att hjälpa de cirka 600 elever i Västerbotten som har autism, skriver Autism- och Aspergerförbundets skolexpert Agneta Söder.

Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning och skollagen är tydlig med att barn som behöver stöd för att nå skolans mål ska få det. Trots det upplever endast hälften av föräldrarna till skolbarn med autism, 56 procent, att barnet fick bättre stöd i skolan efter diagnosen, visar Autism-enkäten från Autism- och Aspergerförbundet.

Det är ett underbetyg att skolan inte ger ett tillräckligt gott stöd till barn med autism. För att kunna delta i samhället på samma villkor som andra är det otroligt viktigt att alla barn med autism får rätt anpassningar och stöd.

Många skolbarn med autism har mycket hög frånvaro i skolan. Orsakerna till frånvaron är främst bristande stöd under skoldagen, brister i anpassning av skolmiljön och att skolpersonalen har för låg kunskap om autism.

Många engagerade anställda på skolor i Västerbotten gör redan i dag ett fantastiskt arbete för barn med autism. Vi vet att skolpersonalen vill ge rätt stöd men att de ofta saknar verktygen som behövs. Därför har vi tagit fram fem enkla och konkreta råd om vad skolorna bör tänka på för att ge rätt anpassningar och stöd till barn med autism.

Så kan skolan skapa bättre förutsättningar för barn med autism:

1. Förtydliga det du säger. Använd tydliggörande pedagogik som bildstöd och tydliga, korta instruktioner.

2. Minimera störmoment. Många med autism är överkänsliga för ljud, ljus och dofter. Se om skolmiljön kan anpassas för att ta bort den typen av hinder.

3. Skippa småpratet och var konkret. Många med autism ser inte vitsen med småprat så håll dig till ämnet och till fakta. Var konkret och undvik abstrakta begrepp och bildspråk.

4. Lär av experterna. Ta hjälp av till exempel habiliteringen eller Specialpedagogiska skolmyndigheten, som ger gratis råd och handledning till skolor. Barnet är också expert och kan tala om vad just hen behöver.

5. Glöm inte rasten. Ofta behöver barnen stöd över hela skoldagen, även på rasten och på fritids.

Många barn med autism behöver extra stöd, speciellt nu när coronapandemin förändrat skolans vardag, och skolan behöver bli bättre på att ge dem det. Genom att fler skolor i länet följer våra råd får också fler av Västerbottens cirka 600 skolbarn med autism möjlighet att delta i samhället på samma villkor som alla andra.

Agneta Söder

skolexpert på Autism- och
Aspergerförbundet

Fler entreprenörer behövs i pandemins spår

Ett nytt läsår har startat och gymnasieeleverna är tillbaka i skolorna för att rusta sig inför framtiden. En framtid som i coronapandemins tecken är oviss. Därför är...

Skjut inte björn från helikopter

Svenska jägareförbundet anser att man misslyckats kapitalt med att balansera licensjakt och skyddsjakt.

Hur förberedd är sjukvården inför den nya batterifabriken

Hur ser sjukvårdsplaneringen i Skellefteå ut inför etableringen av Northvolt batterifabrik? Det förväntas en ökning av minst 5000 nya människor i Skellefteåområdet till 2025 och...

Norrlands glesbygd är en gödkalv

Utvecklingen är en katastrof. Alla blir förlorare. För medan husen töms i lands- glesbygder kommer parker och grönområden i storstäderna att förvandlas till villa-, radhus- och lägenhetsområden.

Rovdjurspolitiken hotar att utrota svensk fäbodskultur

Fäbodbrukarna upplever under Coronasommaren 2020 ett ökat tryck från våra rovdjur. Tamdjuren kor, getter och får, ja de djur som har sin hemvist på fäbodskogen blir förföljda,...

Stadsnorm hejdar omställning!

Det mesta av både nyhetsförmedling och samhällsdebatt förs ur ett stadsperspektiv. Staden är normen varmed andra livsmiljöer ses som avvikande.