Torsdag 25 februari 2021

Västerbottningen

Vinterväghållning är en av våra viktigaste samhällsfunktioner. Det är hög tid att arbetet prioriteras och värderas annars finns risken att ingen tar på sig dessa uppdrag, skriver Sveriges Åkeriföretag Norr. Foto: PIXABAY

Bättre förutsättningar för att plogningen ska fungera

Insändare · Published jan 26, 2021 at 01:15

Vintern är här och det ställer höga krav på landets vinterväghållning.

Som vägens hjältar ser vi landets yrkesförare. De som kliver upp och sätter sig i plogbilen när de flesta av oss har flera timmar kvar av vår nattsömn. Deras uppgift är något som vi ser som självklart, att hålla vägar farbara för att vi ska kunna köra till arbete och dagis, att varor och mediciner ska kunna levereras och att sjukhusen ska kunna fortsätta med sin vård. De som i princip kör alla sina vakna timmar under perioder. En 8-timmars arbetsdag är inte att tänka på.

De har dessutom jour stora delar av vintersäsongen och förväntas släppa allt så fort de blir utkallade. Det spelar ingen roll om det är julafton eller nyår, vardag eller helg, dag eller natt. Det är ett krävande arbete ur flera aspekter som kräver en förstående familj. Ett arbete som dessutom många verkar anse sig ha rätt att klaga på.

Vinterväghållningen upphandlas av Trafikverket och kommunerna. Det sköts av en driftentreprenör och utförs av kontrakterade åkeriföretag. Som utförare kan du i de flesta fall inte påverka prioriteringen för när eller vilka åtgärder som ska sättas in utan det är driftentreprenören som gör bedömningen.

Det finns flera problem med driften och upphandlingen av vinterväghållningen. Driftområdena är för stora vilket gör att det bara är fåtal större entreprenadföretag som klarar av att lägga anbud. Få företag vågar och kan stå med resurser som de inte vet om det kommer få betalt för. Vissa vintrar kräver lite plogning och halkbekämpning, andra vintrar ser helt annorlunda ut, och kräver väldigt mycket plogning och halkbekämpning.
Leden från beställare till utförare är för många.

Alla led kräver ersättning vilket gör att det inte blir många kronor över till utföraren. Detta har lett till att färre är villiga att ta på sig ett ploguppdrag. Som åkeriföretag förväntas du ständigt stå beredd att rycka ut vilket gör att du inte kan ta på dig andra uppdrag samtidigt som ekonomin inte går runt med den låga grund- och jourersättning som utgår.

Vi ser flera förbättringsområden:

Sluta upphandla efter principen lägsta anbud vinner. Lägsta pris kommer alltid att bekostas av något annat, ofta förarnas arbetsmiljö. Företag som jobbar med miljö, trafiksäkerhet och arbetsmiljö, ex genom Fair Transport, måste värderas högre för att vi ska nå en hållbar transportsektor. Bryt ut vinterväghållningen och upphandla dessa akuta åtgärder separat i driftområdena.

Upphandla direktavtal mellan upphandlare och de aktörer som äger vinterväghållningsresurserna, främst åkerier och lastbilscentraler. En närmare dialog mellan beställare och utförare har flera fördelar. Grund- och jourersättning måste höjas för att skapa goda förutsättningar för åkerierna att kunna investera samt skapa drägliga förhållande för de som binder sig att utföra uppdragen. Chaufförsyrkets status behöver höjas. Sverige behöver 50 000 nya yrkesförare inom en 10-årsperiod. Att klaga på det arbete som de utför bidrar inte till att fler söker sig hit.

Vinterväghållning är en av våra viktigaste samhällsfunktioner. Det är hög tid att arbetet prioriteras och värderas annars finns risken att ingen tar på sig dessa uppdrag. Nästa gång du träffar en yrkesförare som kämpar för att hålla vägarna farbara berätta då hur mycket du uppskattar deras arbete. De kommer bli glada och stolta och du likaså.

Carina Ahlfeldt

Regionchef

Sveriges Åkeriföretag Norr

Kent Ernerstedt

Ordförande

Sveriges Åkeriföretag Norr

Stefan Sjögren

Styrelseledamot

Sveriges Åkeriföretag Norr

Starkaste budgeten genom tiderna i Västerbotten

Pandemiåret har präglat hela samhället och inneburit enorm press på hälso- och sjukvården. Men året har också präglats av samverkan och beslutsamhet. Det står klart när vi i...

Se möjligheterna bortom krisen

Ur samhällskris utvecklas nya livsmönster och mötesformer och den processen pågår medan vi fightas mot Corona.

Vi behöver ett aktivt skogsbruk för att få välfärd

I skogsdebatten ställs olika skogliga intressen mot varandra, som om allt vore oförenligt. Skall vi ha skogen för att ströva i och där vi plockar bär och svamp, eller skall den...

Klimatsmart har blivit kommers

Tystnaden efter SVT:s inslag om att det skulle kosta 250 000 kronor att byta batteri i en elbil, är intressant.

Hjärtsjuka barn ska överleva!

Trots att barn som föds med hjärtproblem löper ökad risk för hjärtsjukdom senare i livet är det många som aldrig följs upp av sjukvården. Nästan alla hjärtsjuka barn i Sverige...

Lämna inte glesbygden i sticket

Det är bara att konstatera, Vi lever i ett land som styrs av ett genuint ointresse för lands- och glesbygdsfrågor.Häromsistens presenterade riksorganisationen Hela Sverige ska...
Personligt
Opinion
Behöver du hjälp?


Sport