Söndag 26 maj 2019

Västerbottningen

Kommunistiska partiet vill att bygget av Norrbotniabanan ska ta fart. Foto: PIXABAY

Bygget av Norrbotniabanan måste få ordentlig fart nu!

Insändare · Published apr 18, 2019 at 01:15

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver kommunalrådet Lorens Burman i Skellefteå i en insändare i lokaltidningen Norran.

Att alliansregeringen var bromsklossar vad gäller utbyggnaden av Norrbotniabanan är det inte svårt att hålla med om. Men att arbetet nu sker med hög fart är att handskas ovarsamt med sanningen. När statsminister Stefan Löfven veckorna innan valet hösten 2018 efter en hel mandatperiod tog några symboliska spadtag och förklarade att bygget av sträckan Umeå-Dåva var invigt måste man närmast betrakta det som en provokation mot alla oss som vill se en snabb utbyggnad.

Naturligtvis krävs det mycket av undersökningar och planering av allt runt ett sådant stort projekt, men med en insikt om nödvändighen av en klimatomställning där fossilfria transporter är en viktig del borde denna process påskyndas. När stambanan byggdes i slutet av 1800-talet färdigställdes sträckan Vännäs- Boden på 4 år.

Nu beräknas den korta biten Umeå-Dåva vara klar först 2021. Sedan ska sträckan Dåva-Skellefteå på börjas först 2024 (allt enligt trafikverkets hemsida). Varför detta uppehåll? På dubbelt så lång tid beräknar man hinna bara hälften så långt som man gjorde för 130 år sedan. Visst inser vi att det är mycket hänsynstagande som måste göras när man bygger i tätbebyggda områden, men å andra sidan har vi nu en helt annan tekniknivå som borde göra att själva framdragningen går väsentligt snabbare än med 1800-talets primitivare metoder.

Så uppenbarligen är det något som skaver. Som bekant är flera partier tveksamma eller motståndare till en utbyggnad av Norrbotniabanan. Intresset är betydligt större att bygga höghastighetsspår eller motorvägar i södra delen av landet. Det gäller framför allt de borgerliga partierna. Därför finns det all anledning att sätta fart med utbyggnaden under denna mandatperiod.

Nu menar kanske vän av ordning att man i januariöverenskommelsens 73-punktsprogram lovat en satsning på Norrbotniabanan. Men hur står det i klartext.

I punkt 28 om infrastrukturplanen 2018-2029 skriver man å ena sidan:

”Nya stambanor för höghastighetståg SKA FÄRDIGSTÄLLAS så att Stockholm, Göteborg, Malmö … knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer.”

Å andra sidan skriver man: Det ska ske en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och PLANERINGEN för Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Var prioriteringen ligger kan det inte finnas några tvivel om.

Vintern trafikkaos längs E4:an där dåligt utrustade långtradare ofta varit inblandade är ytterligare ett argument för en snabb utbyggnad av Norrbotniabanan. Men framför allt som en offensiv satsning för att minska de fossila utsläppen inom transportsektorn genom att ersätta stora delar av de långväga transporterna med järnvägstransporter. Skogsindustrin, SSAB, Boliden och den planerade batterifabriken Northvolt är stora aktörer som kan utnyttja Norrbotniabanan. Dessutom skulle järnvägen bli ett lockande alternativ för persontransporterna. Men för att få verklig fart på utbyggnaden av hela Norrbotniabanan, dvs från Umeå till Luleå, krävs en stark folklig opinion.

Vi i Västerbotten och Norrbotten måste hålla frågan levande hela tiden och i alla sammanhang ställa krav på våra politiker och på Trafikverket att skynda på processen.

Jan Englund

Kommunistiska Partiet Luleå

Sune Marklund

Kommunistiska Partiet Skellefteå

Elvira Lindberg Spiik

Kommunistiska Partiet Robertsfors

Oskar Wigren

Kommunistiska Partiet Umeå

Minska EU:s makt över jakten och viltvården!

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet. Många jägare i Sverige känner sig oroade över EU:s makt över jaktfrågorna och befarar att EU:s bestämmelser om jakt och viltvård ska...

Låt de ovilliga stanna hemma!

Norge betalar årligen 8 miljarder kronor till EU. Det är vad det kostar vårt grannland att som icke EU-medlem få tillgång till den gemensamma marknaden. Det sker också till priset...

EU behövs för jobbens skull!

Tack vare EU-samarbetet kan vi resa, jobba, plugga och leva i hela Europa. EU ger svenska företag tillgång till en marknad med över en halv miljard människor – det skapar jobb och...

Bensinuppror - nja....

Bensinupproret både hyllas och dissas. Vad man än tycker så sätter det fingret på väsentligheter för både den lilla människan och det stora jordklotet. Och allt hänger ihop....

(V) är inte trovärdiga i just landsbygdsfrågor

Svar till Vänsterpartiets Daniel Johansson och Liselotte Olssons insändare ”När C styr ökar klyftorna mellan stad och land.” Det är svårt att ge sig på Centerpartister när det...

Folkrörelserna växer på landet

Framtidens folkrörelse växer fram runt om på Sveriges landsbygder. Hur ska den nya folkrörelsen se ut och arbeta? Den frågan ställer sig många folkrörelser just nu, däribland LRF....