Tisdag 22 oktober 2019

Västerbottningen

Kommunistiska partiet vill att bygget av Norrbotniabanan ska ta fart. Foto: PIXABAY

Bygget av Norrbotniabanan måste få ordentlig fart nu!

Insändare · Published apr 18, 2019 at 01:15

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver kommunalrådet Lorens Burman i Skellefteå i en insändare i lokaltidningen Norran.

Att alliansregeringen var bromsklossar vad gäller utbyggnaden av Norrbotniabanan är det inte svårt att hålla med om. Men att arbetet nu sker med hög fart är att handskas ovarsamt med sanningen. När statsminister Stefan Löfven veckorna innan valet hösten 2018 efter en hel mandatperiod tog några symboliska spadtag och förklarade att bygget av sträckan Umeå-Dåva var invigt måste man närmast betrakta det som en provokation mot alla oss som vill se en snabb utbyggnad.

Naturligtvis krävs det mycket av undersökningar och planering av allt runt ett sådant stort projekt, men med en insikt om nödvändighen av en klimatomställning där fossilfria transporter är en viktig del borde denna process påskyndas. När stambanan byggdes i slutet av 1800-talet färdigställdes sträckan Vännäs- Boden på 4 år.

Nu beräknas den korta biten Umeå-Dåva vara klar först 2021. Sedan ska sträckan Dåva-Skellefteå på börjas först 2024 (allt enligt trafikverkets hemsida). Varför detta uppehåll? På dubbelt så lång tid beräknar man hinna bara hälften så långt som man gjorde för 130 år sedan. Visst inser vi att det är mycket hänsynstagande som måste göras när man bygger i tätbebyggda områden, men å andra sidan har vi nu en helt annan tekniknivå som borde göra att själva framdragningen går väsentligt snabbare än med 1800-talets primitivare metoder.

Så uppenbarligen är det något som skaver. Som bekant är flera partier tveksamma eller motståndare till en utbyggnad av Norrbotniabanan. Intresset är betydligt större att bygga höghastighetsspår eller motorvägar i södra delen av landet. Det gäller framför allt de borgerliga partierna. Därför finns det all anledning att sätta fart med utbyggnaden under denna mandatperiod.

Nu menar kanske vän av ordning att man i januariöverenskommelsens 73-punktsprogram lovat en satsning på Norrbotniabanan. Men hur står det i klartext.

I punkt 28 om infrastrukturplanen 2018-2029 skriver man å ena sidan:

”Nya stambanor för höghastighetståg SKA FÄRDIGSTÄLLAS så att Stockholm, Göteborg, Malmö … knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer.”

Å andra sidan skriver man: Det ska ske en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och PLANERINGEN för Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Var prioriteringen ligger kan det inte finnas några tvivel om.

Vintern trafikkaos längs E4:an där dåligt utrustade långtradare ofta varit inblandade är ytterligare ett argument för en snabb utbyggnad av Norrbotniabanan. Men framför allt som en offensiv satsning för att minska de fossila utsläppen inom transportsektorn genom att ersätta stora delar av de långväga transporterna med järnvägstransporter. Skogsindustrin, SSAB, Boliden och den planerade batterifabriken Northvolt är stora aktörer som kan utnyttja Norrbotniabanan. Dessutom skulle järnvägen bli ett lockande alternativ för persontransporterna. Men för att få verklig fart på utbyggnaden av hela Norrbotniabanan, dvs från Umeå till Luleå, krävs en stark folklig opinion.

Vi i Västerbotten och Norrbotten måste hålla frågan levande hela tiden och i alla sammanhang ställa krav på våra politiker och på Trafikverket att skynda på processen.

Jan Englund

Kommunistiska Partiet Luleå

Sune Marklund

Kommunistiska Partiet Skellefteå

Elvira Lindberg Spiik

Kommunistiska Partiet Robertsfors

Oskar Wigren

Kommunistiska Partiet Umeå

Glesbygden kan inte längre vara landets bidragsgivare

Skattereformen måste få ett innehåll som sätter stopp för delningen av landet i välmående storstadsområden och fattig landsbygd. I sitt sommartal i Kristinehamn sa statsminister...

Motion, sömn, vänner – och natur!

Över 2 miljoner människor lyssnade på psykiatriläkaren Anders Hansens sommarprogram i radio och poddar, vilket lär vara ett rekord. Hans budskap om att vi människor inte är...

V: Vi jobbar för jämlikhet och en grön omställning

Sverige har länge varit ett av världens mest jämlika länder. Ett land där vi sökte gemensamma lösningar på våra problem. Tyvärr har det under en lång tid förts en politik som...

Ska vi fortsätta godta smulor?

Synen är noll på de långa distanserna, på nära håll finns de många nyanserna” skrev Tage Danielsson och inga ord kan kännas mer rätt när det gäller landsbygdspolitiken.

Tandvård är en rättvisefråga!

I helgen fick vi riksdagsledamöter flera mail från västerbottningar angående tandvården. I mailen uppmanades vi politiker i riksdagen att agera för en rättvis tandvård. Ett...

Stoppa den sociala dumpningen

Rika kommuner med tillväxt i närheten av storstäderna dumpar människor med sociala problem i glesbygden. Det kan vara missbrukare som behöver vård, invandrare som står långt från...