Lördag 23 februari 2019

Västerbottningen

Skolor i Västerbotten borde undervisa om hållbarhet

Insändare · Published feb 6, 2019 at 01:15

Bara 2 procent av skolorna i Västerbotten undervisar systematiskt om hållbar utveckling i enlighet med FN:s globala program. Vi uppmanar därför alla länets kommunpolitiker att avsätta resurser så att skolor kan öka elevernas kunskaper om hållbar utveckling.

Nyligen drog vårterminen i gång för skolbarnen i Västerbotten. För många av dem präglas undervisningen tydligt av hållbar utveckling. 2 procent av alla skolor och förskolor i länet är med i Grön Flagg, ett av FN:s erkända globala program för lärande för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. De skolor och förskolor som är anslutna till programmet arbetar mer aktivt med hållbar utveckling och involverar i mycket högre grad eleverna i hållbarhetsarbetet än skolor som inte är anslutna.

Håll Sverige Rent har sedan 1996 drivit programmet Grön Flagg i Sverige. I dag är drygt 2 000 svenska skolor och förskolor anslutna och varje dag arbetar omkring 170 000 barn och elever arbetar med lärande för hållbar utveckling.

Men i många kommuner saknas det resurser och stöd för skolor och förskolor till lärande för hållbar utveckling. I dag avsätter bara var femte skola resurser till det. Naturligtvis finns det många lärare som arbetar framgångsrikt med frågan på andra sätt, men vi vet att många inte gör det alls – just eftersom de saknar stöd och resurser från rektorer, förskolechefer och kommunen.

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas. Målsättningen är att samtliga kommuner ska involveras i arbetet. Och enligt skolans och förskolans läroplaner ska hållbar utveckling genomsyra utbildningen.

Men det går för långsamt. Enligt Skolverket finns det en flora av material i ämnet riktat till lärare och förskollärare. Tyvärr saknas det stöd för hur skolorna och förskolorna ska arbeta med materialet.

Håll Sverige Rent uppmanar alla nyvalda kommunpolitiker i länet att sätta fokus på lärande för hållbar utveckling och se till att skolor och förskolor kan arbeta på ett enkelt och systematiskt sätt. Alla barn och elever i Västerbotten ska få samma förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid.


Johanna Ragnartz

Vd Håll Sverige Rent

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas.

Skogsstyrelsen agerar skamligt i rättsprocess

Tänk om en grupp fastighetsägare i Stockholm inte skulle få hyra ut lägenheterna i sina fina gamla hus eftersom de är så väl underhållna och fina och därför är skyddsvärda. Ägarna...

Våga utmana flyttströmmen!

Att korkskallar bor kvar i glesbygd medan smarta flyttar verkar vara en historia som är värd att berätta hur många gånger som helst. Själv måste jag ha växt upp i någon form av...

Straffbeskatta inte kvinnor utanför stan

Den feministiska regeringen med stöd av Centern och Liberalerna minskar kvinnors månadsinkomster och livsutrymme med en ökad skatt på bensin och diesel. Gapet mellan landsbygd och...

Lämna soffan för landsbygdens skull

Att norrlänningar och då i synnerhet landsbygdsbor generellt sett är mer kritiska till EU än boende i övriga delar av landet är väl inte direkt någon nyhet. Det är inte heller...

(Fi:) Folk ska inte behöva sova på gatan i Sverige

Sverige 2019. Det är kallt. Människorna strömmar förbi, tågen är försenade och snön faller sakta ner. Politikerna inne i Europaparlamentet, riksdagen och kommunhusen förbereder...

Handeln flyttar till landet

Västerbottningen, Lokaltidningen, Västerbottens Mellanbygd och Nord-sverige publicerade vecka 4 artiklar om företag som bedriver e-handel med landsbygden som bas – Tant Fondant i...