Tisdag 20 augusti 2019

Västerbottningen

Skolor i Västerbotten borde undervisa om hållbarhet

Insändare · Published feb 6, 2019 at 01:15

Bara 2 procent av skolorna i Västerbotten undervisar systematiskt om hållbar utveckling i enlighet med FN:s globala program. Vi uppmanar därför alla länets kommunpolitiker att avsätta resurser så att skolor kan öka elevernas kunskaper om hållbar utveckling.

Nyligen drog vårterminen i gång för skolbarnen i Västerbotten. För många av dem präglas undervisningen tydligt av hållbar utveckling. 2 procent av alla skolor och förskolor i länet är med i Grön Flagg, ett av FN:s erkända globala program för lärande för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. De skolor och förskolor som är anslutna till programmet arbetar mer aktivt med hållbar utveckling och involverar i mycket högre grad eleverna i hållbarhetsarbetet än skolor som inte är anslutna.

Håll Sverige Rent har sedan 1996 drivit programmet Grön Flagg i Sverige. I dag är drygt 2 000 svenska skolor och förskolor anslutna och varje dag arbetar omkring 170 000 barn och elever arbetar med lärande för hållbar utveckling.

Men i många kommuner saknas det resurser och stöd för skolor och förskolor till lärande för hållbar utveckling. I dag avsätter bara var femte skola resurser till det. Naturligtvis finns det många lärare som arbetar framgångsrikt med frågan på andra sätt, men vi vet att många inte gör det alls – just eftersom de saknar stöd och resurser från rektorer, förskolechefer och kommunen.

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas. Målsättningen är att samtliga kommuner ska involveras i arbetet. Och enligt skolans och förskolans läroplaner ska hållbar utveckling genomsyra utbildningen.

Men det går för långsamt. Enligt Skolverket finns det en flora av material i ämnet riktat till lärare och förskollärare. Tyvärr saknas det stöd för hur skolorna och förskolorna ska arbeta med materialet.

Håll Sverige Rent uppmanar alla nyvalda kommunpolitiker i länet att sätta fokus på lärande för hållbar utveckling och se till att skolor och förskolor kan arbeta på ett enkelt och systematiskt sätt. Alla barn och elever i Västerbotten ska få samma förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid.


Johanna Ragnartz

Vd Håll Sverige Rent

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas.

Flickor med autism får sin diagnos senare än pojkar

Flickor med autism får ofta sin diagnos betydligt senare än pojkar. Förskolan spelar redan en viktig roll och för att stötta pedagoger presenterar vi två tecken på autism som ofta...

Norrmejerier - dags att byta fokus!

Stefan Jansson, professor i cell- och molekylär biologi vid Umeå Universitet, har i sommar i en debattartikel pekat på att Norrmejerier använder gmo-fritt foder som en profilfråga...

Regionen slösar bort pengar på administration

Likt låten ”Sommaren är kort det mesta regnar bort”, med sommarregn och skyfall som försvinner bort så landar stora delar av region Västerbottens pengar hos administrationen...

Låt skillnader bli styrkor i vårt land

Jag vet inte om det beror på att jag lever med ett ständigt engagemang för ett sammanhållet och hållbart Sverige när jag kopplar ihop det jag hör på radion med läget i landet. Hör...

Miljökontoret tar inte tag i nedskräpning

Vännäs Kommun är likgiltig inför problem. Frågan måste nu verkligen ställas då ingentig görs när problem dyker upp. Det har skrivits massor av insändare samt även varit uppe på...

Greta behöver en kompis

Greta Thunberg gör succé världen över med sitt patos och engegemang för klimatet. Personligen har jag varit lite skeptisk till fenomenet och funderat över det kloka i att låta ett...