Tisdag 22 oktober 2019

Västerbottningen

Skolor i Västerbotten borde undervisa om hållbarhet

Insändare · Published feb 6, 2019 at 01:15

Bara 2 procent av skolorna i Västerbotten undervisar systematiskt om hållbar utveckling i enlighet med FN:s globala program. Vi uppmanar därför alla länets kommunpolitiker att avsätta resurser så att skolor kan öka elevernas kunskaper om hållbar utveckling.

Nyligen drog vårterminen i gång för skolbarnen i Västerbotten. För många av dem präglas undervisningen tydligt av hållbar utveckling. 2 procent av alla skolor och förskolor i länet är med i Grön Flagg, ett av FN:s erkända globala program för lärande för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. De skolor och förskolor som är anslutna till programmet arbetar mer aktivt med hållbar utveckling och involverar i mycket högre grad eleverna i hållbarhetsarbetet än skolor som inte är anslutna.

Håll Sverige Rent har sedan 1996 drivit programmet Grön Flagg i Sverige. I dag är drygt 2 000 svenska skolor och förskolor anslutna och varje dag arbetar omkring 170 000 barn och elever arbetar med lärande för hållbar utveckling.

Men i många kommuner saknas det resurser och stöd för skolor och förskolor till lärande för hållbar utveckling. I dag avsätter bara var femte skola resurser till det. Naturligtvis finns det många lärare som arbetar framgångsrikt med frågan på andra sätt, men vi vet att många inte gör det alls – just eftersom de saknar stöd och resurser från rektorer, förskolechefer och kommunen.

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas. Målsättningen är att samtliga kommuner ska involveras i arbetet. Och enligt skolans och förskolans läroplaner ska hållbar utveckling genomsyra utbildningen.

Men det går för långsamt. Enligt Skolverket finns det en flora av material i ämnet riktat till lärare och förskollärare. Tyvärr saknas det stöd för hur skolorna och förskolorna ska arbeta med materialet.

Håll Sverige Rent uppmanar alla nyvalda kommunpolitiker i länet att sätta fokus på lärande för hållbar utveckling och se till att skolor och förskolor kan arbeta på ett enkelt och systematiskt sätt. Alla barn och elever i Västerbotten ska få samma förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid.


Johanna Ragnartz

Vd Håll Sverige Rent

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas.

Glesbygden kan inte längre vara landets bidragsgivare

Skattereformen måste få ett innehåll som sätter stopp för delningen av landet i välmående storstadsområden och fattig landsbygd. I sitt sommartal i Kristinehamn sa statsminister...

Motion, sömn, vänner – och natur!

Över 2 miljoner människor lyssnade på psykiatriläkaren Anders Hansens sommarprogram i radio och poddar, vilket lär vara ett rekord. Hans budskap om att vi människor inte är...

V: Vi jobbar för jämlikhet och en grön omställning

Sverige har länge varit ett av världens mest jämlika länder. Ett land där vi sökte gemensamma lösningar på våra problem. Tyvärr har det under en lång tid förts en politik som...

Ska vi fortsätta godta smulor?

Synen är noll på de långa distanserna, på nära håll finns de många nyanserna” skrev Tage Danielsson och inga ord kan kännas mer rätt när det gäller landsbygdspolitiken.

Tandvård är en rättvisefråga!

I helgen fick vi riksdagsledamöter flera mail från västerbottningar angående tandvården. I mailen uppmanades vi politiker i riksdagen att agera för en rättvis tandvård. Ett...

Stoppa den sociala dumpningen

Rika kommuner med tillväxt i närheten av storstäderna dumpar människor med sociala problem i glesbygden. Det kan vara missbrukare som behöver vård, invandrare som står långt från...