Lördag 20 april 2019

Västerbottningen

Skolor i Västerbotten borde undervisa om hållbarhet

Insändare · Published feb 6, 2019 at 01:15

Bara 2 procent av skolorna i Västerbotten undervisar systematiskt om hållbar utveckling i enlighet med FN:s globala program. Vi uppmanar därför alla länets kommunpolitiker att avsätta resurser så att skolor kan öka elevernas kunskaper om hållbar utveckling.

Nyligen drog vårterminen i gång för skolbarnen i Västerbotten. För många av dem präglas undervisningen tydligt av hållbar utveckling. 2 procent av alla skolor och förskolor i länet är med i Grön Flagg, ett av FN:s erkända globala program för lärande för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. De skolor och förskolor som är anslutna till programmet arbetar mer aktivt med hållbar utveckling och involverar i mycket högre grad eleverna i hållbarhetsarbetet än skolor som inte är anslutna.

Håll Sverige Rent har sedan 1996 drivit programmet Grön Flagg i Sverige. I dag är drygt 2 000 svenska skolor och förskolor anslutna och varje dag arbetar omkring 170 000 barn och elever arbetar med lärande för hållbar utveckling.

Men i många kommuner saknas det resurser och stöd för skolor och förskolor till lärande för hållbar utveckling. I dag avsätter bara var femte skola resurser till det. Naturligtvis finns det många lärare som arbetar framgångsrikt med frågan på andra sätt, men vi vet att många inte gör det alls – just eftersom de saknar stöd och resurser från rektorer, förskolechefer och kommunen.

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas. Målsättningen är att samtliga kommuner ska involveras i arbetet. Och enligt skolans och förskolans läroplaner ska hållbar utveckling genomsyra utbildningen.

Men det går för långsamt. Enligt Skolverket finns det en flora av material i ämnet riktat till lärare och förskollärare. Tyvärr saknas det stöd för hur skolorna och förskolorna ska arbeta med materialet.

Håll Sverige Rent uppmanar alla nyvalda kommunpolitiker i länet att sätta fokus på lärande för hållbar utveckling och se till att skolor och förskolor kan arbeta på ett enkelt och systematiskt sätt. Alla barn och elever i Västerbotten ska få samma förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid.


Johanna Ragnartz

Vd Håll Sverige Rent

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas.

Parkinsonvården har stora brister i Västerbotten

Trots tydliga riktlinjer från Socialstyrelsen har parkinsonvården i Västerbotten lång väg kvar för att nå målen. Parkinsonförbundets medlemsundersökning visar att hela sex av...

Nu är det bråttom att förändra!

Tänk ändå vilket slöseri det är. Ett fatalt misstag från det styrande oberoende av valör som går vidare från regering till regering utan att densamme inser hur mycket det påverkar...

Bygget av Norrbotniabanan måste få ordentlig fart nu!

Sedan 2014 när socialdemokraterna bildade regering har arbetet med Norrbotniabanan återupptagits med hög fart, efter åtta års stiltje med alliansregeringen. Det skriver...

När lokalbanken tar över!

Skandalen i Swedbank har närmast obegripliga dimensioner: En VD som blåljuger, en ordförande som gömmer sig, en stämma som beslutar om höjda styrelsearvoden mitt under brinnande...

Förstår vi de äldres behov ?

I det lokala politiska arbetet har jag funderat åtskilligt över varför det skall vara så svårt att få gehör för de äldres behov av omsorg och vård.Trots allt är vi i nästan alla...

Digitalisering frälsning eller fördärv?

Digitalisering framhålls ofta som en av vår tids allra viktigaste demokratifrågor. I samhällsdebatten frodas föreställningen om att digitalisering är lösningen på landsbygdens...