Fredag 13 december 2019

Västerbottningen

Foto: PIXABAY

Så blir det lättare att sova

Sverige · Published aug 13, 2019 at 06:15

Fyra av tio hade problem med sömnen förra året men det finns många sätt att sova bättre, enligt 1177 Vårdguiden.

Framför allt är det viktigt med regelbundna vanor med mat och sömn på fasta tider men även fysisk aktivitet kan vara avgörande.

Några andra förslag från Vårdguiden är:

Minska stressen i ditt liv. Tänk igenom vad stressen i grunden handlar om, försök att minska på aktiviteter som orsakas stress.

Regelbunden fysisk aktivitet gör ofta att du sover bättre. Du mår bättre, orkar mer och blir naturligt trött på kvällen när du rör dig regelbundet.

Försök att gå ner i vikt om du snarkar och har andningsuppehåll, snarkning kan störa nattsömnen.

Försök att ta det lugnt i en till två timmar innan du lägger dig. Det kan vara rogivande att sitta ner en stund och blunda.

Undvik koffein, nikotin och alkohol sex timmar innan du ska lägga dig.

Låt sängen vara en sovplats. Se till att det är mörkt, tyst och svalt där du ska sova och lägg bort mobil och läsplatta.

Ligg inte sömnlös länge i sängen. Gå upp om du inte har somnat efter en halvtimme och gör något stillsamt som att läsa en bok. Gå tillbaka till sängen när du känner dig sömnig.

"Hoppas det ger fler invånare"

Vännäs Vännäs kommun kan snart få sju nya områden där det blir möjligt att bygga på mark som ligger inom ett strandskyddat område.

Vill se bättre analys av skolresultat

Vännäs I Vännäs kommun har flickor under många år haft ett högre meritvärde än pojkar. I Skolinspektionens senaste granskning av kommunens grundskolor pekar myndigheten på att det saknas en analys på huvudmannanivå vad skillnaden beror på.

Ökar fokus på minoritetsarbetet

Vindeln Det är viktigt att lyssna in den samiska befolkningen i Vindeln. Det menar kommunens nyinrättade minoritetssamordnare som började jobba i september. Nu hoppas hon förbättra och effektivisera kommunens minoritetsarbete.