Måndag 14 oktober 2019

Västerbottningen

Glada tjejer fightas mot gubbarna

I helgen kördes två racingspecialtävlingar på banorna i Pengfors respektive Bussjö och det för en mängd olika bilklasser.
I denna mansdominerade bransch så hittar vi ett tjejrallyekipage i Maja Rönnkvist bakom ratten med Elina Granström som kartläsare.
– Det här är jätteroligt, sa rallytjejerna och det gick inte att ta miste på just glädjen.

PENGFORS/BUSSJÖ · Published sep 24, 2019 at 13:15

Motorsportsäsongen börjar lida mot sitt slut, men ännu så länge kan inte slutbokslut göras för 2019.

Denna racingdisciplin går ut på att man i respektive bilklass kör en bil i taget mot klockan. Förarna kör banan tre gånger och räknar sin bästa tid från de tre försöken.

– Mitt framtida mål är att kunna börja matcha killarna ordentligt, berättade 20-åriga Maja Rönnkvist från Mullsjö som tävlar i folkrace men främst i rallyskogen.

I förra månaden skiftade Maja bil från sin ärrade Volvo 240:a – ”Jag var less på att den var så seg” – till en mer potent Volvo 940 som tidigare vunnit mycket med Simon Olsson som förare.

– Skillnaden är som natt och dag. Den här är mycket mer att köra med, men också mer lättkörd, det tar dock ett tag att lära sig den, sa Maja som i högerstolen har Vindelnbördiga Elina Granström som kartläsare.

Elina fyllde sina 20 år i söndags vilket firades redan på lördagen genom att vara med i denna racingspecialtävling på Pengforsbanan.

– Första svängen körde jag som jag aldrig kört bil förut. 0j, så dåligt, det var bara att skratta åt eländet, suckade Maja som körde upp sig rejält i de två kommande styrningarna i sin VOC-klass (för Volvobilar) där hon alltjämt har sin biltävlingshemvist.

– Det går bättre och ännu bättre ska det bli, sa Maja som civilt jobbar på Olofsfors AB, men har motorsporten som ett stort starkt fritidsintresse.

Samma gäller kartläsaren Elina som kom i kontakt med Maja under gymnasieåren och nu läser noterna i rallybilen.

– Det är roligt att hänga med Maja och i den här sporten, menade Elina som inte skrämts av den vådliga rullning hon var med om under en augustitävling.

Pengforsuppgörelsen såg, utom den officiella tävlingen, Jan-Olof Marklund köra sin gamla Lancia Delta Integrale och i den klockas för snabbaste tiden. 

– Jag har varit med i motorsporten i 40-talet år, men tappade gnistan 2017 då min kartläsare Mikael Eriksson gick bort. I dag var det mest för att lufta bilen som stått helt stilla sedan oktober 2017, men det är alltid skoj när man väl kör i full fart, tyckte Jan-Olof som också berättade att bilen är till salu.

Att motorsporten går i arv känner vi till och så även för far och son Lindström. Pappa Lennart, boende i Rundvik, fick nu ge sig med 18 futtiga hundradelar mot sonen Magnus från Gräsmyr och det är inte stor marginal på en körtid på ungefär 2.10 minuter.

– Ändå missade jag en växel och gjorde en körmiss i slutet här i sista heatet, menade Magnus som dock där noterades för sin bästa tid.

– Vi hade bytt däck, det var det som gjorde det, sa Magnus som delade denna Volvo 940 med pappa Lennart som inte var speciellt nedslagen trots att han förlorade familjekampen.

– Nej, det är väl så det ska vara, det är lugnast så, log Lennart.

Veteranen Lars-Erik Zingmark hade vissa problem och bröt ett heat under lördagen, men fick ändå till en riktigt vass topptid.

– Vi fick byta länklager, men det gick bra även om det var lite stressigt. På kvällen såg jag dock att en stötdämpare var trasig varför det blev mer skruva, sa "Zinken" som i Bussjö körde utan problem och nu var totalsnabbast där.

Vi noterar även att brandchefen i Vännäs, Conny Eriksson, var snabbast båda dagarna bland de tvåhjulsdrivna rallybilarna och att skickliga veteranen Lennart Edvall var vassast av folkracebilarna såväl i Pengfors som i Bussjö.

Det går bättre och ännu bättre ska det bli.

Holmön ska utvecklas

Holmön Med stöd från EU, Tillväxtverket och Umeå kommun börjar nu arbetet med att utveckla servicelösningar på Holmön.