Måndag 19 november 2018

Västerbottningen

Ny asfalt på usel väg i byn

Det är 35 år sedan vägen genom Rödåsel asfalterades, men nu är det äntligen dags att få tillbaka en farbar väg utan gupp och hålor, konstaterar Alf Söderlund, Rödbdåbygdens IK.
– Vi har fått mycket klagomål på den vägen, säger Hans Grenvall, Trafikverket i Umeå.

RÖDÅSEL · Published okt 31, 2018 at 07:00

Under tio år har personer, föreningar och företag i Rödåbygden arbetat enträget för att få ny asfalt på väg 661. Vägen går parallellt med väg 363, genom Rödåsel,

Det handlar om en sträcka på fyra-fem kilometer med cirka 500 boende i området som haft några tuffa år med en väg som gjort ont i både kroppar och bilar.

– Standarden på vägen har varit under all kritik, menar Alf Söderlund, när vi står vid vägkanten och följer asfaltläggaren som förflyttar sig med några meter i minuten och lägger ut den tjocka svarta asfalten med hög precision.

Det ryker från vägbanan när asfalten möter den kalla luften och bildar en dimma.

Alf Söderlund följer med spänning när vägarbetarna och det stora asfaltsmonstret rör sig framåt i sakta mak.

Emilia Dahlgren en av vägarbetarna sitter på en stol på den stora maskinen och följer så att läggar´n ligger rätt i position.

– Måste vara minst en decimeter tjockt lager, tror Alf Söderlund.

Den bristfälliga vägstandarden har drabbat alla som färdats till och genom byn.

– Guppen i vägen har känts i ryggmärgen för alla pendlare och bilarna har drabbats av utmattning av alla gupp, säger han och fortsätter.

– Det har även påverkat kollektivtrafiken och transporter till företagen i byn. Stenlunds har haft svårt att få in transporter till företaget, säger Alf Söderlund.

Nu är det alltså dags för en ”ny väg”, utan gupp och hålor genom Rödåsel.

– Det känns fantastiskt, säger han och spricker upp i ett stort leende när den svarta massan trycks ut.

Men det var inte alls självklart att vägen skulle asfalteras, den var, och är, en av många lågprioriterade vägar eftersom den inte är så intensivt trafikerad.

– Många parametrar som ska stämma och så ska man ha tur också, säger han.

– Normalt hamnar vägar som väg 661 långt, långt ner på prioriteringslistan. De får en kölapp, säger han.

– Vi gör den här typen av insatser om vi har resurser och material i området, säger han.

Mellan en och två miljoner kronor är kostnaden för asfalteringen av väg 661.

– Det säger jag utan att veta den exakta summan, säger Hans Grenvall.

Vägarbetarna från Svevia följer asfaltläggaren som kryper framåt, om de hinner asfaltera hela vägen är osäkert

– Beror på väder och vind, förklarar de i sina skyddskläder. Vi är i sluttampen av vägjobb för den här säsongen.

Vi har kämpar i tio år för att få ordning på vägen och haft mycket kontakt med Trafikverket. Guppen och hålorna i vägen har känts i ryggmärgen och bilarna har drabbats av utmattning.

Framtidsfond för Vännäs HC

VÄNNÄS Vännäs HockeyClub lanserar nu ”Framtidsfonden” för att kunna utveckla ungdomsishockeyn, främst på tjejsidan, men även iordningställa ett toppmodernt gym. – Fler ideer...

VIDEO: Nostalgikväll med gammal film i Hörnefors

Hörnefors En nostalgisk afton med filmvisning om 50-talets Hörnefors ordnades i biblioteket en vardagskväll. Peder Lundin som själv är född i Hörnefors visade två gamla filmer...