Tisdag 18 februari 2020

Västerbottningen

Här får Tidaholmaren nytt liv

Tidaholmaren blev ett begrepp i Sverige under 1920-talet.
Ett exemplar av den lite säregna lastbilen står i verkstaden hos Vännäs Motormuseum.
Målet är att den fyrhjuliga klenoden ska rustas till så nära originalutseende som möjligt.

Vännäs · Published feb 2, 2020 at 06:15

Medlemmarna i Vännäs Motormusem har sedan starten 1988 alltid ett eller flera renoveringsobjekt på gång.

Ett tiotal medlemmar träffas varje torsdag för att hjälpas åt med de fordon som väntar på att få ett nytt liv. Det kan handla om alltifrån snöskotrar till personbilar – och gamla lastbilar.

– Det är många timmar som är nedlagda. Men jag tycker att det är kul. Vi jobbar tillsammans och har en bra sammanhållning, säger Göran Jonsson, styrelsemedlem i Vännäs Motormuseum.

Göran är en av veteranerna och har hunnit med att vara både ordförande och sekreterare i föreningen.

– Tjusningen med att meka och renovera är ju att ta någonting som folk kallar för skrot och värdelöst till att få det att fungera,

Sedan några år tillbaka står en Tidaholmare i verkstaden vid gamla flyghangaren på Vännäs Läger, där motormuseet har sin verksamhet.

Göran Jonsson fick nys om den lilla säregna lastbilen årsmodell 1927, där den stod i en lada i Norrfällsviken vid Höga Kusten. Nu är ambitionen att rusta Tidaholmaren, en flaklastbil utan tipp, så nära originalutseende som möjligt.

Reservdelar hämtas från en annan Tidaholmare i föreningens ägo, omgjord till Epatraktor med ursprung i Överboda. Även Tidaholmaren i verkstaden har varit Epatraktor.

– Vi försöker använda originaldelar så långt det går, berättar Göran som påpekar att bland annat chassi, framaxel och motor är original.

Hytten har Göran tillverkat efter fotografier som han hittat på nätet.

– Originalhytt går inte. Antingen har den skakat sönder eller så har den ruttnat upp, konstaterar han.

Han som köpte lastbilen 1927 var en man från Mjöllom i nuvarande Kramfors kommun.

– Han skulle starta ett åkeri, och sedan köpte han en modernare lastbil. Vi är den tredje ägaren, berättar Göran Jonsson.

Han påpekar att föreningen har mekat på lastbilen i sex-sju år.

– Problemet med den här lastbilen är att hitta delar till den. Men det får ju inte stanna av, då är det inte kul.

Det är också en kostnadsfråga hur snabbt ett projekt kan bli färdigt.

– Det är ju inte gratis att renovera, fastslår Göran Jonsson som betonar att jobbet i verkstaden finansieras med hjälp av entréavgifter, samt intäkter från Vännäs Motormuseums dag .

Göran Jonsson tror att det finns cirka 15 Tidaholmare kvar i Sverige idag. Motormuseets nya klenod ska när den är klar ställas ut med övriga utställningsföremål på Vännäs Läger.

Tidaholmaren blev ett begrepp

  • Tidaholms bruk var ett svenskt järnbruk, valsverk, vagnmakeri och lastbilstillverkare verksamt i Tidaholm i Västergötland. Privilegier som järnbruk fick man redan 1799. Under 1800-talet tillverkades främst möbler, inredning och hästvagnar.
  • Redan 1907 startade en mindre serietillverkning av lastbilar och sju bilar tillverkades detta år. Fram till 1920 ökade produktionen till cirka 150 lastvagnar om året.
  • Tidaholm gjorde sig också kända som tillverkare av specialfordon, såsom brandbilar och sopbilar. "Tidaholmarn" blev ett begrepp. Företaget gick i konkurs 1934.

Idrottslag inblandad i busskrock

Vännäs En buss med flera idrottsungdomar kolliderade med en lastbil i Vännäs på söndagen. Bussföraren fick föras till sjukhus.

Polisen: Tryggt att leva i Vännäs

Vännäs Det är tryggt att leva i Vännäs, och brottsligheten är låg, enligt den lokala polisen som besökte politikerna i kommunstyrelsen.