Torsdag 28 oktober 2021

Västerbottningen

Stationsägaren om de tuffa åren

Sedan Göteborgsföretagaren Ola Happstadius köpte Vännäs station för sex år sedan har resan kantats av motgångar. Väntsalen har upprepade gånger utsatts för skadegörelse och när fastigheten låg ute till försäljning 2019 blev det inget napp. Framöver hoppas Happstadius på fler hyresgäster i byggnaden som symboliserar Vännäs.

Vännäs · Published okt 8, 2021 at 06:15

2015 köpte Ola Happstadius Vännäs stationshus för 1,2 miljoner kronor. I december 2019 lades fastigheten ut till försäljning för 4 miljoner. Det var några som tittade på fastigheten, men ingen slog till.

– Det är ett speciellt objekt och priset kanske var för högt. Men det är svårt att säga eftersom det är en obeprövad marknad, säger Philip Forsman, mäklare på Svensk Fastighetsförmedling.

I samma veva som stationshuset var ute till försäljning köpte Åseby Förvaltning, där Ola är delägare, de gamla lokstallarna i Vännäs. I dag är Euromaint Rail AB huvudhyresgäst, och även några andra tågbolag hyr lokaler här. Men fortfarande finns det många tomma ytor.

Efter affären valde Ola att även behålla Vännäs station.

– Nu kan vi samordna insatser och kostnader.

Men han utesluter inte att sälja stationshuset vid ett senare tillfälle.

– Om någon är intresserad och ger ett vettigt pris är det inte omöjligt att jag säljer det så småningom.

Tycker du inte att 4 miljoner är ett för högt pris?

– Jag har lagt ner mycket pengar på fastigheten, som på bergvärme. Det känns inte som ett så högt pris, speciellt inte nu när vi har fått ner värmekostnaderna.

Om stationshuset skulle säljas nu går det inte att motivera ett utgångspris på fyra miljoner då det är färre hyresgäster nu jämfört med 2019, menar Philip Forsman.

– Man måste ha en bruttointäkt att räkna på, och den var bra 2019.

Men det finns fortfarande några hyresgäster kvar, och en av dem är Joakim Alriksson. Han arbetar som auktionsförrättare och hyr ett arbetsrum här sedan drygt en månad tillbaka.

– Jag trivs bra här och det är kul att gå runt i anrika lokaler, säger Joakim. Det har inte gjorts uppdateringar här inne på ett tag, men det spelar ingen större roll.

– Tågen är faktiskt inte heller något stort störningsmoment.

Tågbolag nyttjar stationshuset som rastrum, och ännu en hyresgäst är på gång.

– Nu är det ganska okej, men det finns alltid möjlighet att ha fler hyresgäster, säger Happstadius.

I byggnaden finns även väntsalen och Ola berättar att han har haft stora problem med skadegörelse i lokalen. Folk har exempelvis klottrat, skurit med knivar i inredningen och eldat på en toalett.

– Det kostar mycket att fixa skadorna, så det är klart man blir lite ledsen.

Stationshuset, som stod klar 1891, är ett byggnadsminne, vilket innebär att man måste söka tillstånd hos länsstyrelsen för att ändra fastigheten.

– Det blir alltid en dyr renovering, så man får ta det pö om pö, menar Ola Happstadius.

Framöver finns fler renoveringsplaner med fokus på fasaden.

Fler nyheter från Vännäs och Västerbotten
Västerbottningen rekommenderar

Fullmäktige: Majoriteten lyssnade inte på hyresgäster

Bjurholm Efter en lång debatt beslutade Bjurholms kommunfullmäktige på måndagen att sälja totalt 19 kommunägda lägenheter.
Personligt
Opinion
Behöver du hjälp?


Sport