Måndag 19 november 2018

Västerbottningen

Emma Alfredsson gillar friheten att styra 24 meter långa flisbilar

Vi har haft lätt att rekrytera chaufförer till åkeriet genom ett bra samarbete med Liljaskolan, förklarar Nils-Petter Fahlgren, vd för Fahlgrens åkeri. Ambitionen är att få in fler tjejer. Emma Alfredsson, 21 år, fick jobb direkt efter praktiken och kör nu de 60-70 ton tunga flisbilarna.
– Jag trivs bra med jobbet, säger hon.

VINDELN · Published nov 1, 2018 at 11:10

Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd flaggar för den skriande bristen på lastbilschaufförer, lastbilstransporter som är samhällets blodomlopp.

Nils Nils-Petter Fahlgren känner igen larmsignalerna som YTA flaggar upp om bristen på chaufförer.

– Det finns brister idag, absolut.

– Men vi har haft tur genom ett bra samarbete med Liljaskolan och har haft praktikanter som vi sedan har anställt. 2017 plockade vi in fyra förare direkt in i åkeriet efter att de hade gjort praktik hos oss, säger han.

– Vi har en dialog med skolan och blir inbjudna till träffar och informationsmöten, säger han och fortsätter.

– Vi behöver få in yngre förare, vi behöver få in yngre förare, säger han och tar som exempel en annons där företaget söker två chaufförer som ska styra ekipage på 60-70 ton.

– Två av dem som hörde av sig först var tjejer, känns positivt, säger han.

– Det är en bra kombo med en mix av män och kvinnor på en arbetsplats.

Fahlgrens åkeri kommer att arbeta för att bredda rekryteringsbasen, få in fler tjejer.

En som redan finns i Fahlgrens åkeri är Emma Alfredsson, en ung tjej på 21 år, som bland annat kör flisbilarna, 24 meter långa ekipage som fullastade väger 60-70 ton.

– Jag trivs bra. Jag gillar att köra. Jag växte upp på ett jordbruk i Granö och gillade att köra allt som gick att köra, säger hon.

– Jag gjorde praktik på åkeriet under utbildningen vid Liljaskolan och sedan fick jag jobb.

– Jag gillar friheten att sitta i lastbilen och inte vara fast på ett kontor.

– Lastbilen är lätt att köra, servostyrningen gör att det är lika lätt att köra det här ekipaget som en personbil, menar hon.

Jobbet innebär inte bara att köra från punkt A till punkt B.

– När vi kör flis så lastar jag av med traktor och när jag kör virke så ser jag till att allting är okej efter lossningen, säger hon.

Utbildningsplatser för chaufförer

  • Enligt TYA finns det ungefär 3 500 utbildningsplatser per år i Sverige.
  • Det är yrkesutbildningar, Komvux och gymnasier som tillsammans tillgodoser behovet.
  • Av 3 500 elever är det ungefär 3 000 som kommer ut som anställningsbara förare.
  • 7 000 lastbilsförare behövs det närmaste året.
  • Majoriteten som klarar utbildningarna får jobb direkt.

Källa:Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd TYA.

Framtidsfond för Vännäs HC

VÄNNÄS Vännäs HockeyClub lanserar nu ”Framtidsfonden” för att kunna utveckla ungdomsishockeyn, främst på tjejsidan, men även iordningställa ett toppmodernt gym. – Fler ideer...

VIDEO: Nostalgikväll med gammal film i Hörnefors

Hörnefors En nostalgisk afton med filmvisning om 50-talets Hörnefors ordnades i biblioteket en vardagskväll. Peder Lundin som själv är född i Hörnefors visade två gamla filmer...